چرا رضایت بیمار اهمیت زیادی دارد و چگونه می توان آن را بهبود بخشید؟

شاید جواب این سوال واضح به نظر برسد اما این موضوع آنقدر مهم هست که درباره آن صحبت شود.

منظور از رضایت بیمار چیست؟

رضایت بیمار در واقع یک شاخص برای تشخیص اینکه یک بیمار چقدر خوب در مرکز درمانی یا مطب شما درمان شده است. واژه چقدر خوب علاوه بر کیفیت درمان به رضایت بیمار از رفتار کارکنان شما نیز اشاره دارد. این شاخص مقیاسی برای سنجش کیفیت درمان است و دیدگاه های مفیدی نسبت به جنبه های مختلف خدمات سلامت از جمله اثر بخشی درمان و سطح شناخت آنها از این موضوع در اختیار پزشکان و کارکنان این حوزه قرار می دهد.
رضایت بیماران همیشه از فاکتورهای مهم بوده است و اخیرا حتی توجه بیشتری به این موضوع می شود. با ایجاد محیط های درمانی بیمه محوربیماران از عملکرد مدیریت سلامت خود انتظار بیشتری داشته و سطح بالاتری از تعهد و مراقبت را از ارایه دهندگان هم انتظار دارند. لذا ارایه دهندگان هم استراتژی های خود را بر همین اساس تنظیم می کنند.
بر اساس بررسی ها، بیشتر متخصصان و پزشکان رضایت بیماران را یکی از سه اولویت خود قرار داده اند. و بسیاری از مراکز درمانی فعالیت خود را در حالی شروع کرده اند که تمرکز خود را بر روی جلب رضایت بیماران قرار داده اند.
اما شما به عنوان یک پزشک چه اقداماتی را باید انجام دهید تا رضایت بیمارانتان به حداکثر برسد.برای پاسخ به این قبیل سوالات لازم است اهمیت و ارتباط رضایتمندی بیمار را با سایر عوامل درک کنیم.

چرا رضایت بیمار مهم است؟

افزایش رضایت بیماران یکی از اهداف اصلی مراکز درمانی و مطب هاست و دلیل آن این است که رضایت بیماران عامل موثر بر شاخص های کلیدی موفقیت مراکز درمانی و بیمارستان هاست.
امروزه با وجود در دسترس بودن اینترنت و رسانه های اجتماعی و وب سایت پزشکی متخصصان برای همه، بیماران به راحتی می توانند از کیفیت درمانی همه مراکزی که خدمات درمانی ارائه می دهند مطلع شوند که باعث شده است  انتظارات جدیدی دربیماران در رابطه با راحتی و شفافیت بیشتر در درمان خود به وجود بیاید. و مراکز درمانی سعی می کنند استراتژی خود را برای پاسخگویی به خواسته های جدید جهت دهند.
همان طور که قبلا گفته شد تشخیص نیاز به بهبود رضایت بیماران  بسیار مهم و اولین گام است اما قسمت پیچیده تر و مهم تر شناسایی این موضوع است که چه تغییراتی می تواند بهترین نتیجه را ایجاد کند.
 
 

چرا رضایت بیمار اولویت اصلی مراکز پزشکی است؟

تبلیغات سریع

وقتی بیماران تجربه های خوب و بد خود را در یک مرکز پزشکی از طریق فضای آنلاین به اشتراک می گذارند ،دیگر بیماران یک دید کلی از آن مرکز و خدمات آن به دست می آورند. بر اساس یک گزارش افراد راضی تجربه خود را به 5 نفر دیگر و افراد ناراضی تجربه بد خود را به 9 نفر یا بیشتر انتقال می دهند در نتیجه اگر شما و تیم شما خدماتی ارائه دهند که رضایت بخش باشد افراد بیشتری از این خدمات مطلع خواهند شد و اگر رتبه بازدید سایت پزشکی شما به دلیل کیفیت پایین خدمات و انتقادات منفی کاهش یابد این موج انتقادات خیلی زود به دیگران منتقل خواهد شد و شما بیماران خود را به سرعت از دست خواهید داد.

موفقیت مالی

براساس تحقیقاتی که توسط  Press Ganey انجام شده است در بیمارستانی که توانسته رضایت 90 درصد بیماران ررا جلب کند هر ساله حدود یک سوم و یا به طور میانگین 1382 نفر به تعداد بیماران اضافه شده است و در بیمارستانی که رضایت بیماران در آن 10 درصد بوده است به طور میانگین سالانه 17 درصد از بیماران خود را از دست داده است.علاو ه بر این طبق تحقیقات موسسه Rush در شیکاگو رضایت بالای بیماران می تواند حداقل 3/2 میلیون دلار به درآمد مرکز درمانی اضافه نماید.
و همچنین براورد های صنعتی در آمریکا نشان میدهد که از دست دادن یک بیمار به علت نارضایتی باعث می شود که یک مرکز پزشکی 200000 دلار در طول عمر کاری خود ضرر کند.
این آمارها نشان می دهد که فاکتورهای موثر بر جمع کل درآمد با رضایت بیماران در ارتباط است.

حفظ بیمار بهبود یافته

فرقی نمی کند شما چه کسب و کاری دارید و چه خدماتی ارائه میدهید مشتریان راضی دوباره برای دریافت خدمات به شما مراجعه خواهند کرد وحتی با معرفی شما به دوستان وآشنایان خود و انتقال تجربیان خوبشان به آن ها افراد بیشتری را به سمت شما جذب میکنند.  با توجه به بالا بودن هزینه جذب بیمار ارایه خدمات اضافی به بیمار برای حفظ او یکی از راه های مطمئن برای کاهش گردش مالی ، افزایش وفاداری بیمار به مرکز درمانی و افزایش طول عمر کاری است.علاوه بر این حتی از دست دادن یک بیمار هم خیلی زیاد است. وجلب رضایت بیمار در واقع یک سرمایه گذاری برای کسب و کار پزشکی شماست.

جذب بیماران بیشتر

خدماتی که شما ارایه می کنید مانند یک شمشیر دو لبه است اگر شما در برآورده کردن رضایت بیماران موفق نباشید آن ها ممکن است نارضایتی خود را به 9 نفر یا بیشتر منتقل کنند. بازاریابان کار در این حوزه را فعالیتی با ریسک و دستمزد بالا می دانند.اما اگر شما به موضوع رضایت بیماران توجه داشته باشید این ریسک قابل توجه نخواهد بود. نظرات مثبت افراد مطمئنا به رسانه های اجتماعی و سایت ها که توسط افراد دیگر دیده می شوند کشیده می شود. شما می توانید با منتشر کردن این نظرات مثبت تصویر مناسبی از مطب خود در ذهن بیکماران ایجا کنید. البته باید گفت که تبلیغات دهان به دهان نیز یک استراتژی موثر و کم هزینه تر نسبت به سایر روش های بازاریابی است.

برای مراقبت بهتر بیشتر خرج کنید

طبق مطالعاتی که انجام شده بیماران تمایل دارند برای ملاقات پزشک بهتر مبالغ بیشتری را بپردازند.طبق گفته مجله "رضایت بیمار" پزشکان می توانند با ایجاد وفاداری بین بیماران بدون کاهش سود یا حتی از دست دادن بازار برای خدمات بهتری که ارائه میدهند هزینه بیشتری را دریافت کنند.به عبارت دیگر رضایت بیماران این امکان را به پزشکان می دهد مبالغ بیشتری دریافت کنند.

نتایج بالینی بهتر

مجله آکادمیک پزشکی مطالعه ای انجام داده که نشان می دهد بیمارانی که به پزشک خود اعتماد دارند نتایج بالینی بهتری دارند. در واقع افزایش اعتماد بیماران به پزشک با روند بهبود بیماران رابطه مستقیم دارد. اگر شما بتوانید پاسخگوی نیازهای بیمار خود باشید نه تنها سطح رضایت بیماران را بالا می برید بلکه کار شما نیز راحت تر خواهد شد.

چگونه رضایت بیمار را افزایش دهیم

برای بهبود سطح رضایت مندی بیمار باید در ذهن بیماران خود باشید و همیشه از خودتان بپرسید که:
بیماران از یک مطب با مرکز درمانی و کارکنان آن چه انتظاراتی دارند؟
چه چیزی در مراقبت های پزشکی برای بیماران ارزشمند است؟
در این مقاله چند راهکار برای افزایش رضایت بیماران ارائه شده است

کارکنان خود را آموزش دهید

مطمئن شوید که کارکنان شما تمرکز خود را بر روی جلب رضایت بیمار قرار داده اند و تلاش می کنند که بیماران در مطب یا مرکز درمانی شما تجربه خوبی به دست بیاورند و از آنها بخواهید اگر ایده هایی برای بهبود رضایت بیماران دارند بیان کنند. بایستی این ذهنیت را در کارکنان خود ایجاد کنید که ارایه خدمات مرد انتظار بیمار اختیاری نیست بلکه اجباری است.کارکنان شما باید متوجه اهمیت بالای ارایه خدمات عالی به بیماران و خانواده ها باشند و خود را مسئول تجربه بیمار از خدمات دریافت شده بدانید.

به بیماران خود اطلاع دهید

اطلاعات لازم را در اختیار بیماران قرار دهید تا یک تجربه خوب به دست بیاورند. بیماری که اطلاعات کافی درباره بیماری و انتخاب های درمانی خود داشته باشد احساس قدرت بیشتری میکند. مطالعات نشان می دهد که قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار بیمار منجر به وفاداری بیمار و درتنیجه احساس رضایت در بیمار میشود.شما می توانید با استفاده از طراحی سایت پزشکی از طریق وب سایت نیز اطلاع رسانی نمایید

بین کارکنان درمانی و غیردرمانی تفاوت قایل شوید

یکی دیگر از مشکلاتی که بیماران در مطب ها یا مراکز درمانی با آن مواجه می شوند عدم تشخیص کارکنان از یکدیگر است. برای بیماران بارها پیش می آید که نگرانی یا درخواستی دارند اما نمی دانند که آن مسئله را با چه کسی در میان بگذارند  که باعث عصبانیت و خستگی بیماران می شودو. شما می توانید با تهیه یونیفرم هایی متفاوت بیان کنید که هرکسی چه وظیفه ای بر عهده دارد.

توانمندسازی پرستاران

پرستاران میتوانند در جلب رضایت بیماران بسیار موثر باشند . پرستاران با تجربه تر و مستقل تر خدمات بهتری برای بیماران فراهم می کنند زیرا در کار خود احساس توانمندی می کنند.می توانید یک کمیته انضباطی ایجاد کنید که در آن به پرستاران این فرصت داده شود که برای ارایه خدمات باهم همکاری کنند و برای بهبود عملکرد اختیارات لازم را به آنها بدهید.
 

منعطف باشید

یکی  از مسائلی که باعث خستگی و نارضایتی بیماران می شود مدت زمانی است بیماران مجبورند در اتاق های انتظار بگذرانند. شما می توانید سیستمی ایجاد کنید که بیماران از مدت زمان مورد نیاز برای انتظار خود مطلع شوند.

یک سیستم پیگیری بسازید

شما می توانید با استفاده از فضای مجازی و طراحی سایت پزشکی بین پزشک و بیمار خطوط ارتباطی ایجاد کنید  تا بیماران حتی بعد از مراجعه به مطب بتوانند با مرکز در ارتباط باشند . این کار نه تنها باعث افزایش رضایت بیمار می شود بلکه با آسان ساختن تعیین وقت ملاقات بعدی ، نتایج بالینی بهتری را برای بیماران فراهم می کند.

 جمع بندی

اولین نقطه ارتباطی با بیماران کارکنان شما هستند پس این افراد باید مهارت های زیادی برای برقرار کردن ارتباط با بیماران کسب کنند.کارکنان باید از موقعیت و وظایف خود درک درستی داشته  و به خوبی آموزش دیده باشند.در واقع علاوه بر فرآیند خوب استخدام آموزش های اختصاصی نیز لازم است.