تخصص پزشکی و نام خود را به یک برند قدرتمند تبدیل کنید

تصویر کلمه "برندینگ" در ذهن اکثر افراد  یک لوگو یا یک امتیازاست . در صورتی که برندسازی بسیار فراتر از این واژه هاست. برند در واقع کسب و کار شما و ارزش های اصلی آن را برای مشتریان شما تعریف می کند. برند به مشتریان اعلام می کند که با کسب و کار شما می توانند تجربه ای منحصر به فرد داشته باشند.هدف از برندسازی این است که مشتریان شما کسب و کار شما را بشناسند، به آن علاقه پیدا کنند و به کسب و کار شما حس اعتماد پیدا کنند. به نحوی که هروقت به به محصولات یا خدمات شما نیاز پیدا کردند اولین چیزی که به ذهنشان میرسد برند شما باشد.
ارتباط برندیگ با کار درمانی و تخصص پزشکی شما چگونه است؟
مانند همه کسب و کارها شما نیز برای رشد کسب و کار خود نیاز به برندیگ دارید.اگر شما برای خود برندسازی نکنید بیمارانتان به جای شما این کار را انجام خواهند داد و در این صورت ممکن است نتیجه به دست آمده آن چیزی نباشد که شما انتظارش را داشتید. در حوزه خدمات درمانی در واقع برند آن چیزی است که بیمارانتان پس از دیدن شما به عنوان پزشک یا مرکز درمانی شما پس از ارتباط با شما و کارکنانتان می بینند، می شنوند و حس می کنند. همچنین کارهای تبلیغاتی شما مانند بروشورها و جزوات دکوراسیون مطب، نحوه رفتار کادر درمانی ، وب سایت پزشکی شما و حضور شما در فضای مجازی و... نیز در برند سازی شما نقش دارند.

چرا برندسازی برای شما مهم است؟

ساده ترین جوابی که می توان به این سوال داد این است که چون برند میزان شهرت شما را نشان می دهد.
برندسازی در حوزه خدمات پزشکی و درمانی از اهمیت بالایی برخورداراست چون تصمیمات ما در این زمینه با سلامتی ما در ارتباط است .فرض کنید شما می خواهید از یک فروشنده که او را نمیشناسید ذرت مکزیکی بخرید، در این موقعیت شاید شناخت شما از فروشنده خیلی مهم نباشد اما وقتی شخصی بخواهد قلب خود را جراحی کند به این سادگی تصمیم نمی گیرد و باید به کادر درمانی خود اعتماد داشته باشد چه آنها را بشناسد و چه آنها را نشناسد.
اگر به دنبال اعتبار برای کارتان هستید شما به برندسازی نیاز پیدا خواهید کرد.برندسازی بین شما و رقیبانتان تمایز ایجاد خواهد کرد و باعث می شود که یک حس اعتماد در بیمارانتان نسبت به شما به وجود بیاید. یک برندسازی فعال این اطمینان را به شما خواهد داد که بیماران شما تخصص پزشکی شما را به خوبی شناخته اند.
اما برندسازی با ایجاد یک هویت قابل شناسایی برای شما متوقف نمی شود. اطمینان از هماهنگی در تمامی مکاتبات ، آگاهی از این نام تجاری و بالطبع شناخت افراد از برند شما را افزایش خواهد داد. بیماران با دیدن این هماهنگی در فعالیت های شما به کار و خدمات شما اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا خواهند کرد و از خدمات شما رضایت بیشتری خواهند داشت که این امر باعث می شود مجددا برای درمان خود به مرکزدرمانی یا مطب شما مراجعه کنند.

چگونه تخصص و خدمات پزشکی خود را به یک برند تبدیل کنید؟

برندسازی تنها لوگو، بیانیه ماموریت و چشم انداز و موارد تبلیغاتی کسب و کار نیست،بلکه این موارد بخشی از استراتزی کلی برندسازی هستند و تمرکز بر روی این موارد به تنهایی برای برندسازی شما کافی نیست. شما باید از خود بپرسید:
چه چیزی مرا به عنوان یک پزشک  از دیگر پزشکان متمایز خواهد کرد؟
تخصص خاص من چیست؟
آیا من از روش های خاصی استفاده می کنم که منجر به موفقیت من شود؟
این موارد هستند که شما را از سایرین متمایز می کنند.
اگر به دنبال تهیه استراتژی برای برندسازی کسب و کار خود هستید، توصیه می شود مراحل زیر را دنبال نمایید.

ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را شناسایی کنید

شما برای سبقت گرفتن از رقیبان خود در این صحنه رقابتی باید بیماران را برای انتخاب خود قانع کنید.
یکی از مهم ترین عوامل در برند سازی شخصی یا خدمات درمانی شما، شناسایی ارزش پیشنهادی کسب و کار شماست. ارزش پیشنهادی بین شما و رقیبانتان یک مرز مجزا ایجاد می کند. شما باید بدانید چه نقطه مثبتی در عملکرد شما وجود دارد و به این فکر کنید که چگونه می توانید این ویژگی مثبت را به ذهن بیمارانتان منتقل کنید.

جامعه مورد هدف خود را تعیین کنید

برای تهیه یک استراتژی برندسازی ویژگی های جمعیت شناسی جامعه هدف می تواند به شما کمک کند. توجه به به این ویژگی باعث جلب توجه جامعه هدف به سمت شما می شود. درباره فاکتورهایی را که باعث می شود بیماران شما را به رقبایتان ترجیح دهند را تحقیق کنید.وقتی به خوبی جامعه هدف خود را شناختید، تلاش های برندسازی خود را به گونه ای تنظیم کنید که رفع نیازهای این قشر در اولویت باشد.
اگر قصد داشتید این بخش را واگذار کنید حتما افراد یا شرکتی که به عنوان متخصص مارکتنگ و برندسازی هستند را انتخاب کنید که با  مبحث شناخت رفتار، سلایق، علایق و سبک زندگی جامعه هدف و... شناخت و تجربه کافی داشته باشند.

در برندسازی خود از عناصر بصری استفاده کنید

از دیگر اجزای مهم استراتژی برندسازی می توان به لوگو و تگ لاین اشاره کرد. این اجزا باید به گونه ای طراحی شوند که حس دلخواه شما در هنگام ورود به مطب در بیمارانتان ایجاد شود. برای خود یک لوگو طراحی کنید و از آن بر روی بروشورها، کارت های تبلیغاتی و سایت پزشکی و در کل درتمام کارهای تبلیغاتی خود استفاده کنید.

با استفاده از سئو جست وجوگرها را به سایت خود هدایت کنید

برای اینکه استراتژی برندسازی شما عملی شود باید بیمارانتان بتوانند به سادگی شما را در فضای مجازی پیدا کنند باید وب سایت پزشکی شما  از سئو مناسبی برخوردار باشد تا نام و برند شما در نتایج بالای موتور های جست و جو قرار بگیرد. استفاده از کلمات مناسب و کلیدی در وبسایت می تواند به این امر کمک کند.

حضور خود را در فضاهای آنلاین تقویت کنید

حضور مستمر شما در فضای مجازی به برندسازی شما کمک خواهد کرد.برای اینکه بیماران تصویر خوبی از نحوه ارائه خدمات شما در ذهن داشته باشند حتما از یک لحن صدای مناسب و متن هایی که با دقت انتخاب شده اند استفاده کنید. حضور شما در فضای مجازی باید شمارا به گونه ای نشان دهد که بیماران بتوانند به شما اطمینان کنند و بدانند که با حضور در مکز درمانی شما تجربه خوبی خواهند داشت. با بیماران خود از طریق رسانه های اجتماعی در ارتباط باشید و به عنوان مدیر این صنعت، روند کاری خود را به آنها نشان دهید.

ارزش پیشنهادی خود را به عنوان رهبر به گوش بیمارتان برسانید

حال وقت آن رسیده که جامعه هدف پیام و ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را بشنود. شما می توانید این فرآیند را به این طرق که ارزش پیشنهادی خود را به صورت یک ترکیب پیچیده از متن  و تصویر در فعالیت های بازاریابی خود استفاده نمایید،انجام دهید. با نگاهی به عقب، وب سایت پزشکی خود را چک کنید و این سوال را از خود بپرسید که آیا این وبسایت مطالبی را که مدنظر من است را به بیماران انتقال می دهد؟ اگر پاسخ شما خیر است وقت آن است که به عقب برگردید.

برند خود را به عنوان رهبر آن صنعت تثبیت کنید

یک برندسازی قوی ارزش پیشنهادی شما را پررنگ تر کرده و باعث می شود تا از رقیبان خود پیشی بگیرید.به مرور زمان بیماران شما با دیدن آگهی های تبلیغاتی شما به سمت شما جذب می شوند و شما بایستی با حضور مستمر خود در وبسایت و رسانه های اجتماعی به حفظ بیماران موجود و جذب بیماران جدید کمک کنید.

بر تجربه بیمارنظارت داشته باشید

تمامی مواردی که پیش از این ذکر شد به تجربه بیماران در مطب شما بستگی دارد. ممکن است شما تلاش بسیار زیادی برای پرورش برند خود انجام دهید اما تصور و حسی که بیماران از برند شما دارند به تجربه آنها در مطب شما بستگی دارد.اگر شما نتوانید انتظارات بیمار را برآورده کنید برند شما در ذهن بیمار تنزل خواهد یافت. برای این که نظر بیمار را بدانید می توانید فقط از آنها بپرسید و یا از آنها بخواهید که فرم رضایت بیمار را تکمیل کنند و همچنین نظرات بیماران را در سایت پزشکی خود بررسی کنید. مجموعه این کار ها به شما کمک می کند که بدانید آیا انتظارات بیماران را برآورده کرده اید و آیا مسیر حرکت شما مسیر درستی است؟

" چرا شما؟ "

وقتی برند شما به یک برند شناخته شده تبدیل شد حال باید به وعده های خود عمل کنید و این وعده ها نباید فقط در پیام های تبلیغاتی باشد، فراموش نکنید که برند شما مجموعه ای از تجربیات بیماران در مرکز درمانی شما است.
وقتی در حال ساختن برند خود هستید باید دقت کنید که تمامی استراتژی ها به هم گره خورده اند مثلا وقت های رزرو شده، دکوراسیون اتاق انتظار، نحوه پاسخگویی به تلفن، رفتار کارکنان شما با بیماران ، محل، تکنولوژی، وضعیت پارکینگ، روش های درمانی شما و خیلی بیشتر از اینها. اگر می خواهید برند شما بهترین ارایه کننده خدمات درمانی در شهر باشد نمی توانید یک مرکز درمانی غیراستاندارد با وضعیبت پاسخگویی تلفنی نامناسب یا مدت انتظار زیاد برای بیماران باشید.تبدیل شدن به یک برند معتبر تنها زمانی میسر است که در تلاش های خود ثابت قدم باشید و در این راه فداکاری زیادی داشته باشید.