طبق گزارشات Pew Internet موضوع جستوجو 72% کاربران اینترنت در کشورهای پیشرفته در زمینه اطلاعات پزشکی است. این آمار فرصت خوبی برای پزشکان ایجاد می کند که بتوانند با طراحی سایت پزشکی و معرفی خدمات تخصصی مطب و یا مرکز درمانی خود بیماران را به سمت خود جذب کنند.
پس طراحی و پیاده سازی وب سایت پزشکی باید به گونه ای باشد که بازدیدکنندگان را به بیماران جدید تبدیل کند.
یک سایت پزشکی زمانی موفق است که بتواند اعتماد بازدیکنندگان را به آن مرکز و خدمات آنها جلب کند و بیماران را ترغیب کنند که اطلاعت خود را در سایت ثبت کنند و برای ملاقات با پزشک وقت تعیین کنند.تعداد بازدیدکنندگان در وب سایت پزشکی اهمیت چندانی ندارد و اگر یک سایت پزشکی نتواند بازدیدکنندگان را به بیماران جدید تبدیل کند نشان دهنده این است که استراتژی مناسبی را اتخاذ نکرده و نیازمند بهینه سازی در عملکرد و تولید محتوا دارد.
با این وجود طبق گزارشات industry ، حتی اگر یک درصد از بازدیدکنندگان به بیماران جدید تبدیل شوند مخارج رسانه ای شما 33% کاهش می یابد.اما چنانچه تعداد بازدیدها به تعیین وقت ملاقات از جانب بازدید کننده منجر نشود این بازدیدها بی فایده است.علاوه بر این محتوای سایت و ایجادفضای دوستانه در سایت در تبدیل بازدیدکنندگان به بیمار جدید نقش دارند. اگر به دنبال افزایش میزان تبدیل بازدیدکننده ها به بیمار هستید به نکات زیر توجه کنید:
نتیجه کار را در نظر بگیرید
هدف خود را از طراحی سایت پزشکی مشخص کنید. استفاده از اصطلاحات نامأنوس مانند "هدف ما افزایش اطلاعات بیماران است." باعث شکست شما می شود. چرا که در تعریف هدف نهایی خود دچار شکست می شوید.با اینکه آموزش و رضایت بیماران هدف والایی است ارزیابی آن مشکل است.
چطور می توانید این موارد را ارزیابی کنید؟
با استفاده از آنالیز گوگل و سایر ابزارهای آنالیز اینترنتی، می توانید عملکرد سایت خود را ارزیابی کنید.شما باید چند معیار اصلی برای سایت خود در نظر بگیرید این معیارها می تواند شامل تعداد بازدید کننده ها ، تعداد بازدید از صفحه ،مدت زمانی که بازدیدکنندگان در سایت شما می گذرانند، تعداد نظرات
کاربران و میزان تبدیل بازدید کنندگان به بیماران جدید باشد. اما از بین این معیارها مهمترین معیار برای شما میزان تبدیل بازدیدکننده ها به بیماران جدید است چرا که میزان موفقیت شما را در نزدیک شدن به هدف نشان می دهد.
به دلیل تخصصی بودن کار آنالیز اطلاعات سایت اغلب شرکت های دیجیتال مارکتینگ و افراد متخصص این وظایف را به عهده می گیرند ولالزم است که شما در انتخاب این تیم دقت کافی را داشته باشید.
برای مثال ارگر از 100 بازدید کننده خاص تعداد ده نفر از طریق تماس تلفنی یا در خواست اینترنتی با شما ارتباط برقرار کنند میزان تبدیل بازدیدکنندگان به بیماران جدید برای شما 10 درصد خواهد بود که درصد قابل توجهی است و می تواند حتی بیشتر ازهزینه تبلیغات شما را به شما بازگرداند.
سایت شما باید از طریق موبایل نیز قابل دسترسی باشد
با فراگیر شدن گوشی های هوشمند افراد زیادی برای جستوجوهای اینترنتی خود از گوشی استفاده می کنند و بسیار حائز اهمیت است که شما بتوانید نظر این افراد را که تعدادشان کم هم نیست را به خود جلب کنید. طبق تحقیقات انجام شده 44 درصد افرادی که در سایت های پزشکی به دنبال اطلاعات هستند
در نهایت اقدام به گرفتن نوبت و تعیین وقت می کنند و همانطور که گفته شد تعداد بسیار زیادی از این بیماران از گوشی استفاده می کنند.
الگوریتم های گوگل به گونه ای طراحی شده اند که سایت هایی را که قابلیت دسترسی از طریق موبایل ندارند را جریمه می کند. گوگل پیشنهاد می کند که شما به جای ساخت دو سایت جداگانه برای موبایل و کامپیوتر ، یک سایت طراحی کنید که هر دوقابلیت را داشته باشند یعنی سایت مطب شما به طور خودکارابعاد را تغییر داده تا سایز آن با صفحات دستگاه های مختلف سازگار باشد.اصطلاحا به این گونه قالب ها و دیزاین ها ریسپانسیو میگویند. طبق بررسی های انجام شده توسط گوگل، تقریبا 65% جست و جوها از طریق موبایل صورت می گیرد و اگر سایت مطب شما این قابلیت را نداشته باشد شما درآمد قابل توجهی را از دست می دهید.
شما می توانید ریسپانسیو بودن سایت خود را در عرض چند ثانیه امتحان کنید. برای این کار کافیست سایت را در جست و جو گر باز کنید . و با استفاده از ماوس سایز پنجره باز شده را کوچک کنید. اگر پس از تغییر سایز، عناصر سایت شما به هم ریخت سایت شما ریسپانسیو نیست و شما باید برای ریسپانسیو کردن سایت خود اقدام کنید. اما اگر همراه با کاهش سایز پنجره سایز عناصر نیز تغییر کرد و دچار به هم ریختگی نشد سایت شما ریسپانسیو است.
طراحی سایت پزشکی حرفه ای
در مورد تولید محتوای مناسب بسیار جدی عمل کنید
جذب مخاطب اولین قدم در طراحی وب سایت پزشکی یا وب سایت دندانپزشکی است . استفاده از مطالبی که بیماران بیشتر در جست وجوی آن هستند و توسعه دادن این مطالب شما را کمک خواهد کرد. با به کارگیری این دو روش به صورت هم زمان شما نتیجه بهتری خواهید گرفت و رعایت یکی از آنها بدون در نظر گرفتن دیگری موثر واقع نخواهد شد. استفاده از مطالب خوب می تواند کاربران را به سمت سایت شما سوق دهد اما اگر این روند ادامه نداشته باشد ممکن است کاربران علاقه خود را از دست بدهند.کیفیت مطالب را اولویت قرار دهید نه کمیت. مطالب زیاد با کیفیت کم ممکن است درابتدا افرادی را به سایت شما جذب کند اما این افراد به زودی متوجه بی کیفیت بودن مطالب شما خواهند شد و در نتیجه مرکز درمانی شما دچار ضرر زیادی می شود.
چه نکاتی مطالب را جذاب می کند؟
مطلب جذاب مطلبی است که کاربران به خواندن آن علاقه مند شوند. زمانی که مطلبی را در گوگل جست وجو می کنید گوگل با استفاده از کلمات کلیدی که شما وارد کرده اید سایت هایی را که متناسب با درخواست شما هستند را پیدا می کند. قانون گوگل این است هرچه کلمات کلیدی در وب سایت شما بیشتر تکرار شوند امکان اینکه سایت شما در نتایج یافت شده گوگل باشد بیشتر است . برای اینکه سایت پزشکی شما یک سایت موفق باشد باید از مطالب جذاب استفاده کنید. این مطالب می توانند عکس، تصویر و عناوین جذاب باشد. علاوه بر وجود این مطالب جذاب ، بیماران جدید به دنبال اطلاعات ساده برای تعیین وقت ومراجعه به پزشک هستند و تمایل چندانی به دیدن همه ی صفحات سایت ندارند واگر موفق نشوند به راحتی وقت رزرو کنند به احتمال زیاد منصرف می شوند و سایت را ترک می کنند. برای جلوگیری از چنین مشکلی شماره تماس خود را در بالا و پایین هر صفحه تایپ کنید.
مهم ترین استراتژی در موفقیت وب سایت های پزشکی و دندانپزشکی بهبود سایت برای موتورهای جست و جو گر است
مطالب و مقالات فراوانی درباره بهینه سازی سایت وجود دارد و بیان کردن آن در چند جمله ممکن نیست در واقع بهینه سازی یک سایت یک کار تخصصی است. اگر به دنبال حفظ بیماران و جذب بیماران جدید هستید بهینه سازی موتورهای جستوجوگر باید استرتژی مطب شما باشد. پیوندها، متاتگ ها،کلمات کلیدی ، عناوین و نقشه سایت در دیده شدن سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.بهینه سازی سایت نیاز به صرف وقت و تلاش فراوان دارد و اگر شما میخواهید یک وب سایت پزشکی بهینه داشته باشید باید به دو حوزه مهم توجه کنید.
بهینه سازی داخلی وب سایت:تمامی مطالب داخل سایت را شامل میشود مثل پیوندهای قابل قبول، ساختارها، توضیحات،مطالب فهرست شده، آدرس سایت، صفحات بهینه شده، عناوین ، تگ های مربوطه، صفحات کلیدی.
بهینه سازی خارجی وب سایت: روش های مختلف جلب توجه بازدیدکنندگان به سایت پزشکی شما با استفاده از اشتراک گذاری مطالب، ساخت پیوند وبک لینک های قوی و .... را شامل می شود.