10 استراتژی کلیدی جهت ایجاد مزیت رقابتی در خدمات پزشکی

با افزایش روز به روز تعداد کلینیک های پزشکی رقابت بین آنها نیز در حال افزایش است. حتما شما هم هر روز با تبلیغات بیشمار این مراکز و ارائه خدمات جدید و متنوع و ارزان آنها مواجه شده اید. با این همه تبلیغات و خدمات متنوع ایجاد مزیت رقابتی برای یک مرکز کار بسیلر دشواری است.
شما باید بدانید که یکی از بهترین روش ها برای ایجاد برتری و ماندن در فضای رقابت ارائه خدماتی است که بیماران از شما انتظار دارند و باید تمرکز خود را بر روی جامعه هدف خود که در جستجوی خدماتی مانند خدمات شماست قرار دهید. در این راستا حضور قدرتمند شما در فضای مجازی برای بازاریابی پزشکی یک اصل مهم است.
وجود رقبا و تبلیغات آنها ممکن است باعث شود بیماران، شما را انتخاب ننمایند و به رقبای شما مراجعه کنند.رقبای خود را به چشم یک دشمن نبینید، آن ها می توانند موجب پیشرفت شما شوند. در واقع بسیاری از خلاقیت ها و نوآوری ها زاییده همین فضای رقابتی است. اما چگونگی عمل کردن شما در این رقابت تعیین کننده پذیرفته شدن یا نشدن شما است. پس از شناخت رقبای خود شناسایی مزیت های خود بر آن ها می توانید برای شروع از رقابت های محلی به نفع خود استفاده کنید.
کلینیک ها و مراکز زیادی خدمات مشابه شما را ارائه می دهند پس بیماران گزینه های زیادی برای مراجعه در پیش رو دارند. متفاوت بودن می تواند برگ برنده شما در جذب بیماران باشد و اگر شما تلاشی در این زمینه برای جذب بیماران انجام ندهید، احتمالا بیماران به رقبای شما مراجعه خواهند کرد.
پس چگونه می توان در این فضای رقابتی که روز به روز ماندن در آن دشوارتر می شود برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرد؟
در اینجا 10 راهکار برای ایجاد مزیت نسبت به رقبا به شما پیشنهاد می کنیم.

1.ایجاد رابطه نزدیک تر بین پزشک و بیمار

ممکن است شما یک پزشک ماهر وتوانمند باشید اما اگر نتوانید ارتباط مناسبی با بیماران خود برقرار کنید هیچگاه بیماران شما به بیماران وفادار تبدیل نخواهند شد. در واقع مهم ترین قانونی که شما باید بدانید این است که خدمات شما به بیمارانتان وابسته است و با وجود بیماران موفق خواهید شد. بیماران فقط به فکر پوشش های بیمه ای، خدمات خاص و یا گزینه های درمانی نیستند، آنها در حین درمان به دنبال امید، دلگرمی و دلسوزی از سوی پزشک خود هستند تا با خیالی آسوده درمان خود را ادمه دهند.

2.برای خود اهداف روشن تعیین کنید

اهداف کلی مبهم مثل (سال آینده باید در کجا باشم؟) کافی نیست. اهداف کسب و کارتان باید کاملا مشخص باشد. اینکه اهداف خدمت رسانی شما چیست؟  برای رسیدن به این اهداف چه اقداماتی باید انجام دهید؟ و..اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید. در اکثر مواقع مراکز درباره اهداف خود دچار گیجی و سردرگمی می شوند و بر روی آنها تمرکز ندارند. وقتی روی هدفتان تمرکز کنید رقابت برای شما بسیار آسانتر خواهد بود.

3. در دسترس بیماران خود باشید

برای بسیاری از بیماران قابل قبول نیست که به جای شما یک پرستار یا دستیار پزشک آنها را معاینه کند. هر بار که بیماری به شما مراجعه می کند شخصا برای معاینه او اقدام کنید تا مطمئن شود که بهبود او برای شما مهم است. با این کار میزان رضایت بیمار را افزایش می دهید.اما اگر وقت کافی برای بررسی ندارید امکان تماس تلفنی و ارتباط از طریق ایمیل را برای بیماران خود فراهم کنید تا بیماران بتوانند در صورت نیاز با شما تماس بگیرند.

4.برای خود شخصیت مجازی ایجاد نمایید

حضور شما در فضای مجازی بسیار مهم است اما کافی نیست شما باید برای خود یک شخصیت مجازی نیز بسازید. بسیاری از شاغلان این حوزه با انتخاب یک نام و یک صدای برنده برای خدمات خود، در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. مراکزی که حضور پررنگ تری در فضای مجازی دارند، بسیاری از بیماران را به سمت خود جذب میکنند و حتی در همین فضای مجازی از سایر رقبای خود برجسته تر خواهند بود. سعی کنید حتی اگر مشکلی بین شما و بیمارتان به وجود آمده در فضای مجازی شاد و بذله گو باشید، این رفتار خوب شما تاثیر ماندگاری روی طرفدارانتان می گذارد.

5.پیشنهادات ویژه اعلام کنید

خدمات خود را از حالت عادی خارج کنید.مثلا در یک مطب دندانپزشکی یک دندان پزشک می تواند برای ایجاد تمایز از یک برنامه برای روزهای مختلف استفاده کند و با طراحی سایت دندانپزشکی خود برنامه ها و تغییرات آن را به بیماران اطلاع دهد. مثلا روزهای یک شنبه ویزیت پزشک و روزهای دوشنبه درمان دندان. این ایده ها باعث می شود بیماران دوباره به مرکز شما مراجعه کنند. همراهی بیماران و توجه به آنها نه تنها نشان میدهد که پشت سر این برند مجازی ، بیماران واقعی وجود دارد بلکه باعث افزایش میرزان وفاداری افراد به برند شما خواهد شد.

6.بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهید

در اکثر مواقع بیماران نارضایتی خود را مستقیما به شما اعلام نمیکنند و آنها فقط مجددا به شما مراجعه نخواهند کرد.البته بیماران ناراضی با درمیان گذاشتن تجربه نامطلوب خود با دوستان و اقوام یک حرکت موجی مخرب ایجاد خواهند کرد که بر روی شهرت و اعتبار شما اثر منفی خواهد گذاشت.برای جلوگیری از چنین وضعیتی شما باید از اینکه کارکنانتان با مراجعه کننده گان رفتار مودبانه،با حوصله و مناسبی دارند مطوئن شوید و آنها را برای ارائه بهترین خدمات آموزش داده باشید. برخورد گرم و خوش آمدگویی کارکنان و ارائه خدمات به بهترین شکل این حس را در بیمار ایجاد می کند که دوباره به مرکز شما بازگردند و حتی این حس خوب را به سایرین منتقل می کنند.

7.طراحی سایت پزشکی حرفه ای برای مرکز خود

طراحی سایت پزشکی حرفه ای این امکان را فراهم خواهد کرد که بیماران بتوانند سوابق درمانی خود را به اشتراک بگذارند و  یا نتایج آزمایشاتشان را دریافت کنند. در واقع یک سایت پزشکی می تواند یک مرکز پست مطمئن باشد که ایمیل ها و سوابق درمانی افراد را ارسال و دریافت می کنند. شما میتوانید مقاله ها و اطلاعات آموزشی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و به درخواست ها، سوالات و نظرات پاسخ دهید. و با لینک دادن به سایر سایت های مرتبط اطلاعات مورد نیاز بیماران را در اختیارشان قرار دهید.

8.رتبه بندی سایت خود را در موتورهای جست وجو افزایش دهید

برای رقابت در فضای مجازی افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردر است و سرمایه گذاری بر روی روش های سئو بسیار ضروری می باشد. وقتی شما در صفحه اول موتورهای جست وجو قرار بگیرید مطمئنا شانس بیشتری برای دیده شدن و جذب بیمار دارید. اگر قصد دارید سطح دسترسی به  سایت پزشکی خود را افزایش دهید باید زمان و پول خود را صرف کنید تا یک استراتژی موثر در سئو اتخاذ کنید. گفتنی است که محتوای تولید شده در سایت ها تاثیر زیادی در رتبه بندی آنها دارد و گوگل بیشتر سایت هایی را تبلیغ می کند که در زمینه تولید محتوای مفید عمیق پیش قدم هستند.

9.برای خود یک وبلاگ بسازید

علاوه بر طراحی سایت پزشکی ، وبلاگ نویسی و تولید محتوای جدید می تواند شما را در رسیدن به هدفتان یاری کند. فعالیت منظم شما و ایجاد محتوای خوب در وبلاگ نشان میدهد شما با کسب و کار خود آشنایی خوبی دارید و در تلاشید تا با بیماران خود در ارتباط باشید. همچنین می توانید در وبلاگ و سایت پزشکی خود مطالبی درباره متدهای جدید درمانی و تازه های پزشکی و یا حتی تخفیف ها و تغییرات جدید مرکز پزشکی خود را به اطلاع مخاطبان برسانید.
با تبلیغ وبلاگ خود در شبکه های اجتماعی آن ها را برای مشاهده وبلاگ خود ترغیب کنید.

10.بازاریابی در شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

امروزه شبکه های اجتماعی ابزار بسیار مناسبی برای بازاریابی هستند اما شما باید بدانید که چگونه می توان از تمامی قابلیت های آنها استفاده کرد. شما بعد از انتخاب شبکه های اجتماعی که قصد تبلیغ در آنها را دارید باید منابع و زمان کافی برای پیش برد اهداف خود با استفاده از آن اختصاص  دهید. حضور قدرتمند شما در این فضا شما را در رقابت با رقیبان سرسخت خود نگه میدارد و همچنین یک رابطه مثبت بین شما و بیمارتان ایجاد می کند تا شما به اهداف خود نزدیک تر شوید.